Monday, July 19, 2010

Expedition Blå linjen, the Akalla branch.

Tog en liten promenad med Putte igår. Från Husby till Sergels torg via Kista, Överjärva Gård, Järva Krog, Brunnsviken, Roslagstull och Odenplan. Vi planerade att ta den här promenaden redan förra sommaren, men så blev jag ju sjuk och klarade inte av att lämna lägenheten överhuvudtaget.

Den här gången hade ingen av oss några som helst ursäkter, det var söndag och rastlösheten trängde sig på med tillhörande psykbryt, så vi gjorde slag i saken. Ett par mackor inhandlades, lokalsinnet skrevs ut på två A4, vattenflaskorna fylldes på and off we went. Vandringen tog ganska exakt fyra timmar och en kvart, och kändes som ungefär det dubbla, minst. Fötterna gav upp redan efter två timmar, min rygg tog livet av sig när vi nådde Roslagstull och kring Hötorget ville jag bara sätta mig ner och gråta, men vi överlevde! Tvåkommanånting mil med två korta matpauser.

Ingen av oss hade en halv aning om hur vacker sträckan mellan Husby och Vasastan är ovan jord. När man kommer ut från skogen vid Överjärva Gård möts man av en runsten och en massa får, bara ett stenkast från tågrälsen där pendeln mot Märsta passerar. Själva gården utgörs av ett antal små söta hus (röda, i gammaldags lantlig stil) med lite olika verksamheter, ett café som tyvärr var stängt och både små och stora inhägnader för djuren. Det enda konstiga (och i och för sig lite roliga) är golfbanan som tar vid precis där gården slutar. Ganska random. Och vid golfbanans södra ände tornar kaotiska Järva Krog upp sig med ett gigantiskt hotell och en kaotisk motorväg, men så fort man tagit sig över (under?) den stora korsningen befinner man sig än en gång på en magisk plats, vid sjön Brunnsviken som man sedan följer hela vägen till Roslagstull. Whaaah. Hade jag orkat traska drygt fyra mil varje dag (på max en timme) hade jag nog aldrig satt min fot på tunnelbanan igen.

Det här måste verkligen göras om, fast kanske från Hjulsta nästa gång. Någon gång när smärtan i benen lagt sig och när man lyckats lura i ett par andra stackare att det är en skitbra idé att joina oss på ännu en upptäcktsfärd. Det kommer vara värt det, jag lovar! Blå linjen overground is the shit!

No comments:

Post a Comment